Er gebeurt veel in de gezondheidszorg, met name achter de schermen. Het gevoel bekruipt je dat de gezondheidszorg van hogerhand steeds meer gaat draaien om geld verdienen, een flink commerciële insteek. Dat werkt door naar beneden, want op hoger niveau moet het geld ergens vandaan komen. Dat is makkelijk te herleiden, dat wordt namelijk betaald door jou als patiënt, door ons als zorgverlener of door de overheid. Nou, die laatste partij houdt wel van een paar centjes dus die kunnen we wel afstrepen lijkt mij zo.

Jouw premie is alleen maar hoger geworden de afgelopen jaren, daarnaast wordt er steeds minder vergoed door de zorgverzekeraar. Het pakket wordt duurder, de vergoeding wordt minder of zelfs helemaal wegbezuinigd. Er is veel gesproken over contractering door fysiotherapiepraktijken, dat heb jij ook bij Corpoforte gemerkt en/of gehoord. Middels dit schrijven willen we je een kijkje achter de schermen geven, je mag zelf weten wat je verder met deze wijsheid doet.

Een kijkje achter de schermen

Hetgeen dat sommige zaken niet verteld worden, hoeft in eerste instantie niet te betekenen dat er onwaarheden verspreidt worden door de zorgverzekeraars. Helaas is wel anders gebleken uit diverse situaties van afgelopen jaar. Cliënten zijn onjuist ingelicht over hun verzekeringsvoorwaarden, verkeerde adviezen worden uitgebracht, 3 telefoontjes naar de zorgverzekeraar leverden veelal 3 verschillende adviezen op. Meermaals hebben we van de zorgverzekeraar gehoord dat de fysiotherapeut administratief een fout gemaakt zou hebben, zodat de cliënt de dupe wordt door onjuiste afwikkeling van vergoeding. De cliënt krijgt dan het advies mee om naar een gecontracteerde fysiotherapeut te gaan, vriendjespolitiek… bah! Wij als zorgverlener, niet alleen de fysiotherapeut binnen gezondheidszorgland, mogen de cliënt niet adviseren over waar een zorgverzekering af te sluiten. Dat zullen we ook niet doen, maar wellicht dat een kijkje achter de schermen binnen de relatie zorgverzekeraar – cliënt verheldering geeft en mensen zelf een mening vormen waar zij onderdeel van willen uitmaken.

Er zijn verschillende criteria die een zorgverzekeraar hanteert, voordat een zorgverlener een contract aangeboden krijgt. Ruimte tot onderhandeling omtrent deze voorwaarden is er niet, je kunt eten wat de pot schaft of zelf gaan tuinieren. Sommige criteria worden als zijnde “hard” opgelegd, een criterium waarop je gestraft kunt worden als je aan bepaalde voorwaarden niet voldoet. Klinkt als het opvoeden van een klein kind, maar zover nog geen hele vreemde woorden, toch? Wellicht doet de omschrijving van de diverse criteria je anders vermoeden.

Het behandelgemiddelde

Het behandelgemiddelde (de behandelindex) wordt bij een aantal verzekeraars als indicatief middel gebruikt, maar soms als hard afrekencriterium. De behandelingen die ieder individu geniet binnen de praktijk worden opgeteld. Indien het gemiddelde aantal behandelingen van de praktijk per verzekeringsmaatschappij overschreden wordt, krijgt de praktijk een geldboete. Dan moet je over alle behandelingen van dat kalenderjaar aan die betreffende verzekeraar soms tot € 2,50 per behandeling terugbetalen. Geloof mij, dat loopt flink in de papieren… We werken reeds 11 jaar tegen hetzelfde tarief, we krijgen namelijk niet meer geboden door de zorgverzekeraar binnen het contract, hetgeen inmiddels onder de kostprijs ligt. Zoals zojuist al benoemd, er is geen mogelijkheid voor onderhandeling over het contract, het is “take it or leave it”.

Patiënttevredenheidsonderzoek

Daarnaast zie je wellicht weleens een patiënttevredenheidsonderzoek (de PREM) voorbij komen per email. Die hebben wij niet verzonnen, niet opgesteld en niet gewenst. Op zich is het prettig om af en toe eens te polsen hoe de tevredenheid van cliënten is, of er mogelijk nog verbeterpunten zijn waaraan gewerkt kan worden. Maar deze PREM wordt geëist door een aantal zorgverzekeraars, soms indicatief, maar soms is een zeker % respons van je als ondervraagde leidend voor het verkrijgen van een contract, of een bepaalde uitkomst van cijfers een criterium om in aanmerking te komen voor een contract. Nu kunnen we je vertellen dat wij bijzonder goed scoren op deze PREM door jou, hetgeen enorm gewaardeerd wordt! Het is echter wel te zot voor woorden dat wij geen compensatie krijgen voor de extra werkzaamheden die deze PREM met zich meebrengt, de kosten die een verplicht(!) meetbureau met zich meebrengt, maar ook dat je mogelijk afhankelijk kunt zijn van het responspercentage. Iedereen staat namelijk te juichen als ze per email een enquête krijgen die er soms uit kan zien als spam…

Avond- én weekendopenstelling

Het epistel is helaas nog niet klaar, er zijn meer regels verzonnen in gezondheidszorgland. Er zijn verzekeraars die avond- én weekendopenstelling van de praktijk eisen als voorwaarde voor het aanbieden van een zorgovereenkomst voor fysiotherapie. Binnen een wat grotere praktijk (hetgeen wij niet zijn) is dit over het algemeen minder lastig te realiseren, maar een minimum van 2-3 avonden en 1 weekenddag eisen is best heftig.

Administratieve last

Bij een aantal verzekeraars is de bijkomende administratieve last hoger dan noodzakelijk. Wij vinden dat de behandeltijd zoveel als mogelijk moet draaien om jou, jouw klacht, jouw behandeling en hetgeen daarmee van doen is. Als we alle regeltjes van de verzekeraars moeten regelen binnen de behandeltijd zijn we minstens 10 minuten van jouw behandeltijd bezig met randzaken, die voor jou niet ter zake doen. Dat gaat ten koste van de zorg, maar terdege ook van jouw herstel. Dat is voor Corpoforte een enorm belangrijk punt binnen de contractering, een extra reden om deze kleine regeltjes van een zorgcontract eens extra goed door te lezen.

Bijkomende kosten

Wij zijn gemiddeld wel 35 à 40 minuten per behandeling aan het werk per patiënt. Dit is de behandeltijd, het één op één contact met de cliënt en alle administratieve taken rondom de behandeling of het behandelproces. Er is hierboven al geschreven dat wij onder de kostprijs werken, aanhakend op mijn laatste opmerking zullen we dit voor je uitleggen. Wij krijgen per behandeling ca. € 29,50 (anno 2018) per behandeling betaald volgens een contract met een verzekeraar. Dat is slechts de omzet, wat inhoudt dat alle overheadkosten er nog van betaald moeten worden. De mensen die te maken hebben met boekhouding zullen weten wat hieronder valt, maar om een kleine indruk te krijgen geven we een kleine opsomming van een aantal kosten. Woonlasten, personeelskosten, schoonmaak, inventaris, kantoorkosten voor telefoon, computers, etc, etc. Dat voor het astronomische bedrag van € 44,25 per uur hebben wij een HBO-opleiding en zelfs master-opleiding gevolgd. Maar het meest belangrijk hierbij is dan ook nog, dat wij verantwoordelijkheid hebben voor de handelingen die wij uitvoeren ten behoeve van jouw gezondheid.

Zorg draait om jou

Corpoforte vindt dat de zorg om jou moet blijven draaien. Wij weigeren om te dansen naar de pijpen van de politieke gezondheidszorg, zeker als het ten koste gaat van onze zorg voor jouw gezondheid. Dat is de reden geweest dat een aantal zorgovereenkomsten met bepaalde verzekeraars niet zijn ondertekend in 2018. Er zijn afgelopen jaar heftige gesprekken geweest vanuit de fysiotherapie met de zorgverzekeraars. Er is inmiddels een beweging vanuit de zorgverzekeraars om de regelgeving wat te minderen, zodat wij minder tijd kwijt zijn aan administratieve rompslomp. Dan kunnen we langzaamaan werken naar kostprijs, maar wellicht ook een degelijke boterham gaan verdienen. Wij zijn van mening dat een zorgovereenkomst getekend dient te worden als de voorwaarden goed zijn, óf zoals in dit geval er een beweging wordt gemaakt ten gunste van de cliënt en het proces. Dat laatste gebeurt nu, dus dan willen wij als praktijk vertrouwen naar de zorgverzekeraars tonen in een goede toekomst voor onze cliënt, de kwaliteit van de gezondheidszorg en ons als zorgverlener.

Wij hebben dan ook meer zorgcontracten ondertekend dan vorig jaar. Slechts 1 partij hebben wij helaas niet ondertekend wegens het uitblijven van een dergelijke beweging en bijzonder teleurstellende voorwaarden.

Weigeren

Een zorgverzekeraar kan eventueel mensen weigeren voor een aanvullende verzekering, danwel een wachttijd hanteren. Voor het afsluiten van een basisverzekering mag geen enkel individu geweigerd worden, maar een aanvullende verzekering echter wel.  De meeste mensen kijken aan het einde van het jaar naar de vergoedingen die ze mogelijk nodig hebben binnen hun zorgverzekering. De premie die vervolgens het laagst is voor een dergelijk pakket, zien helaas veel mensen als zijnde de beste prijs-kwaliteit-verhouding. Echter kunnen ze niet vergelijken hoe de zorgverzekeraar zich conformeert naar zorgverleners en –aanbieders, hetgeen een flink essentieel onderdeel kan zijn in deze vergelijking. In deze kolom geven we aan of zorgverzekeraars bezwaar kunnen maken als je jezelf wilt aanmelden als klant, of dat de deuren openstaan zonder medische keuringen, etc.

 

Zoals eerder gezegd is een zorgcontract of –overeenkomst geen “praatplaatje” ter onderhandeling, maar je conformeert je aan de eisen van de zorgverzekeraar, of niet. In dat laatste geval is er geen contract tussen de zorgverzekeraar en zorgverlener.

 

 

1 antwoord
  1. Sofie Terkildsen
    Sofie Terkildsen zegt:

    Als je een nieuwe aanvullende verzekering afsluit die qua dekking vergelijkbaar is met je huidige aanvullende polis Aan het eind van deze stap weet je in hoeverre je de basis- en aanvullende zorgverzekering nodig hebt. In sommige situaties zal blijken dat het voordeliger is om juist geen aanvullende verzekering af te sluiten, bijvoorbeeld als je meer premie moet betalen dan dat je aan vergoeding van je verzekeraar krijgt.

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *